topbella

Saturday, 29 January 2011

Kita ade umur....

Assalamualaikum.....
Nak tahu...saya ade umur taw...
anda pon ade umur..kita sme-sme ade umur..betol x..
kalo anda nak tahu..umur saya baru 19 thn...hehehe


ucapkan Alhamdulillah..n bersyukur kepada Allah kerana memberi kita umur dan masih diberi kesempatan untuk terus sujud kepada Allah serta terus mengejar kasih sayang Allah...semoga kita tidak tunduk kepada Duniawi yang penuh dengan tipu helah syaitan pendusta....Nauzubillah.




ape yang anda taw tentang umur....
kalo saya...ape yang saya taw tentang umur....emmmm..umur yer..xsilap saya time paling best bila umur kita bertambah tahun demi tahun...sbb celebrate hari lahir...dapat hadiah....orang ramai ucapkan selamat n menyanyi kpd kita..sape xske..hehehe..saya ske sgt-sgt..
saya pasti yang anda semua pon ske...sbnrnye...
ape yang saya fikir tentang umur....dekat ker kita dengan mati
emmmm...entah knpe
hati kecilku terdetik...knpe kita diberi umur siap ade tempoh...ade permulaan..ade penamatnye...

(dengan nada mengeluh)...umur..umur...umur..makin bnyk angkamu...makin dekatku dengan pintu ajal.....makin lalai dengan dunia...makin kurang ibadatku...makin dekat dengan lubang-lubang neraka......MasyaAllah....hnya ngan umur jer...sedar x kita nie sebagai Hamba Allah..(jerit hati nuraniku)


Subahanallah....
ade ker kita lakukan seperti yang diperintahkan ALLAH..kita tinggal tak ape yang dilarangnye....fikirkan..walaupon sezarah dosa mahupon pahala..ia tetap dihitung di hari pehimpunan...
 Ingat...
Sebelum kita dilahirkan....
ketika itu kita di dalam perut ibu kita...time tu juga kita ade perjanjian dengan Allah...ini merupakan perjanjian pertama kita...pada ketika tu juga tempoh umur kita ditetapkan....(tarikh luput=mati)...emmm...umur kita...

pernah tak terfikir..persoalan nie...
-ketika umur berapa kita mati?
-sakit ker mati?
-bila n hari kita mati?
-dimana kita mati?
-bagaimana  kita mati?
fikir tak saat kita menghembuskan nafas terakhir.....suasana mjadi kelam, gelap..tekak yang berasa perit...dahaga teramat sangat...n mcm-mcm lagi...begitu dahsyat azabnye...



*ajal xknl umur...tidak kira muda atau tua akan menghadapi mati...
*setiap yang hidup pasti akan merasa mati....
*ingat perintah Allah...sedia menghadapi mati.
*fikirkan berapa bnyk lagi tggl umur kita...
*semoga kita tidak sia-siakan umur kita....n hargai umur yang kita ade.


kita kne sentiasa beringat...bila sehari tu berlalu...maka semakin hampir kita dengan mati..




wassalam

Friday, 28 January 2011

Kawan..

Assalamualaikum..
kawan-kawan....

agak-agak ler..dah berapa ramai kawan kita skrg?????
kalo saya emmmmm.......rase-rasenye...
isy-isy tak terkira bilangannya....ramai sgt..betol ker ramai..hehehe
(kwn dari kecik smpai ler sekarang....).hehehe
orang kata berkawan biarlah 1000....mksudnye biarlah ramai...

tu yang ade...

-kawan rapat
-kawan baik
-kawan karib
-kawan sekolah
-segala-segalanye...KAWAN



ok..sblum tu...kita kne tahu...ape itu kawan???
kawan adalah seorang yang memahami isi hati kita,sentiasa bersama ngan kita....n mcm-mcm lagi tentang kawan..yang kita rasa seronok bersama dengan kawan....bila ibubapa jauh ngan kita...kawan ler temankan kita...



kawan

Bukan "1"
tapi berjuta.....

Bukan untuk diguna
tapi untuk dijaga......

Bukan untuk dimusuhi
tapi untuk disayangi.......

Bukan untuk sementara
tapi untuk selamanya.......

Bukan untuk dilupakan
tapi untuk diingati........

Bukan untuk ditingalkan
tapi untuk dirindui........

Bukan hanya disini
tapi dimana-mana.......

Bukan setakat ini
tapi hingga ke hujung nyawa......


*hidup ini perlu ade kawan...kalo xde kne ler cari kawan..ok
*jgn risau kita pasti ade kawan kalo kita nak berkawan...
*hidup ini saling memerlukan...

sayangi ler....kawan anda...

sekian

wassalam.

Thursday, 27 January 2011

Wanita solehah

Assalamualaikum...


seindah perhiasan dunia adalah wanita solehah....
ayat nie cukup memberi kesan kepada kita sebagai seorang wanita..semua wanita nak kelihatan cantik,indah n segala-segalanye...tu yang smpai ade berbelanja lebih untuk kecantikan...xpasal-pasal  membazir...kan xpatut...hehehe...tapi ingat kecantikan seseorang tu bkn pada rupa sahaja......ok.


Alhamdulilah
Dengan kedatangan Islam....Wanita dipelihara maruah dan kesuciannye...oleh itu untuk menjadi wanita solehah......tidak banyak syarat yang dikenakan oleh Islam untuk seseorang wanita menerima gelaran solehah, dan seterusnya menerima pahala syurga yang penuh kenikmatan dari Allah s.w.t...Wanita hanya perlu memenuhi 2 syarat iaitu :


1. Taat kepada Allah dan RasulNya
- Mencintai Allah s.w.t. dan Rasulullah s.a.w. melebihi dari segala-galanya.
- Wajib menutup aurat.
- Tidak berhias dan berperangai seperti wanita jahiliah.
- Tidak bermusafir atau bersama dengan lelaki dewasa kecuali ada mahram bersamanya
- Sering membantu lelaki dalam perkara kebenaran, kebajikan dan taqwa.
- Berbuat baik kepada ibu & bapa.
- Sentiasa bersedekah baik dalam keadaan susah ataupun senang.
- Tidak berkhalwat dengan lelaki dewasa.
- Bersikap baik terhadap tetangga.
2. Taat kepada suami
- Memelihara kewajipan terhadap suami.
- Sentiasa menyenangkan suami.
- Menjaga kehormatan diri dan harta suaminya selama suami tiada di rumah.
- Tidak bermasam muka di hadapan suami
- Tidak menolak ajakan suami untuk tidur.
- Tidak keluar tanpa izin suami.
- Tidak meninggikan suara melebihi suara suami.
- Tidak membantah suaminya dalam kebenaran.
- Tidak menerima tamu yang dibenci suaminya.
- Sentiasa memelihara diri, kebersihan & kecantikannya serta rumah tangga.



Hanya dgn 2 syarat ini wanita boleh digelar Wanita Solehah....

*bagi yang belum kahwin....hendak ler Taat kepada kedua ibubapa..
*kecantikkan seseorang itu ada pada Akhlaknye..
*berusaha mendapat rahmat Allah..
*bnyk-bnykn berdoa...semoga dip'mudahkan Allah...(amin)


wassalam

Friday, 14 January 2011

Kasih Sayang ALLAH

                                   بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamualaikum...

Hari ini saya nak bercerita...
sebuah kisah iaitu kisah seorang ahli ibadah...kisah ini sudah bergurun lamenye.kini ku buka semula sejarahnya...
ok
tersebut ler al-kisah....
seorang pemuda yang dikenali n sentiasa giat beribadat kepada Allah.Tapi sayang...ade kcacatan pd sifatnye.
iaitu dia seorang yang suka membuat orang lain menjadi putus asa terhadap kasih sayang Allah.
kasih sayang Allah..sifatnye berterusan sehingga dia menemukan ajal..Nauzubillah..

Dan dalam riwayat menyatakan.....setelah pemuda itu mati lalu dia menuntut  kepada tuhan dari kekhusyukan ibadahnye selama di dunia n ketika dia hidup...

"Tuhanku,apakah bahagianku disisi-mu" tnye lelaki itu.

"NERAKA" jawab Allah.

"Tuhan,bagaimana n di mana balasan dari kerajinan ibadahku?"tnye lelaki itu kehairanan...

"Bagaimana engkau boleh ke neraka...di dunia engkau slalu membuat orang lain berputus asa terhadap kasih sayang-ku, maka hari ini Aku juga membuat engkau putus asa terhadap kasih sayang-ku"jawab Allah..

Maka neraka tempatnye..,sekian.
terima kasih.
begitu ler kisahnye...semoga kita dilindungi oleh Allah.. n jauh daripada kemungkaran (AMIN)



*Allah maha adil...setiap ape yang kita lakukan ade balasanye..
*Hidup ibarat roda...skjap diats skjap dibawh..
*Selamatkan diri kita ngan kasih Sayang Allah.

wassalam

Tuesday, 11 January 2011

Kuasa Hati

Assalamualaikum...
ape yang anda tahu tentang hati....


sebelum tu..ucapkan 
Alhamdulillah.
Bersyukur kerana kita mempunyai hati..ini merupakan anugerah Allah kepada hambanya….
Hati itu diibaratkan raja. Pemimpin yg sangat ditakuti dan dipatuhi oleh seluruh organ lain…
Apa yang dikatakan oleh hati maka seluruh organ tubuh akan bergerak mengikut perintahnya…hati juga pengawal manusia  dan begitu penting dalam diri manusia…
hati juga bkn sekadar berfungsi pada tubuh badan manusia….ia juga merupakan saluran kita dgn ALLAH
ini kerana Hati diibaratkan CERMIN..(Cermin bagi ALLAH)
"ketika cermin itu bersih maka ia akan memantulkan Cahaya Keilahian.
Namun apabila cermin itu suram,kotor dan penuh dengan noda,maka tidak ada pantulan cahaya darinya.
Jika hati dilimpahi Cahaya Tuhan,maka ia akan dapat mengetahui rahsia-rahsia Tuhan"


oleh itu,
pelihara hati kita..kerana Hati merupakan tempat IMAN.

Pernah kita terfikir …
Kenapa….
Tuhan memberikan kita  sepasang  mata untuk melihat,
sepasang kaki untuk berjalan n berlari..
sepasang  tangan untuk menyentuh n membelai..
sepasang  telinga untuk mendengar…
tapi …..
kenapa hati kita Cuma 1 sahaja..
jika hati itu berpasangan….
mane pasangannya….???
Adakah kita perlu mencari pasangannya….???
Renungkan.....

 kenali hati...dan ape kuasa hati...

*dengan adenya hati...sy dapat update blog....hehehe
 wassalam.

I love ISLAM.