topbella

Thursday, 24 February 2011

Saya Tak Marah...

Assalamualaikum....


Alhamdulillah...ucapan syukur ku kepada-Nya....dengan segala nikmat yang Dia kurniakan...dan memberi peluang kepada kita utk terus bernafas sehingga ke hari ini...Alhamdulillah....
ok..

Ape yang dikatakan " SAYA MARAH".....
sebelum tu...saya nak tanya pernah tak anda ade perasaan MARAH.....???
sudah pasti... anda pernahkan....mgaku je ler...hehehe

situasi yang boleh m'yebabkan anda marah...
-ade orang potong line anda....
-orang kutuk depan-depan....(berani betol orang tu)
-orang buat bising... time anda tido...
-orang usik kepala anda....(jangan main kepala ler....xbaik)
-orang tegur anda buat salah...(tegur benda betol..terima jer ler org tegur)
-orang yang buat anda sakit hati...n mcm-mcm lagi yang boleh buat kita panas..hehe


kalo anda nak taw anda seorang yang lemah termasuk saya......knpe saya ckp mcm tu....
bkn ker orang yang marah...tu seorang yang kuat....
mmg kuat pon...kuat MARAH....hehehe
mmg orang marah digerun oleh orang ramai....tu yang tak berani nak lawan balik tu.....
takut lain jadinye....sebenarnya...anda seoarang yang lemah n xpandai nak kawal...nmpk kelemahannya...

saya sendiri pon ada perasaan marah tu....
marah...marah...marah...
tambah-tambah lagi saya seorang kakak...sape jadi adk saya abis ler...hehehe
mane xmarahnye....kalo orang kemas rumah...dah lipat baju pnye ler cntik....kemas rumah...datang adk-adk saya abis depa sepahkan....

sana sepah.... sini sepah...sedihkan...
tu yang marah....marah..marah...smpai ler hati nie rase puas....tapi tu dulu..skrg adk-adk pon dah besar...dah pandai fikirkan....kalo saya marah pon marah sayang...^_^
*saya marah.. tapi adk-adk saya relax jer...xtaw knpe...


API vs API=API2
API vs AIR=AIR


sebenarnye marah ini mcm api....kalo silap jer ckit terus marak...betol x?
kalo kita dah tahu tu api.... jgn kita kasi api tu marak n terus terbakar.....kalo dibiarkan.....xsilap-silap kita yang kne sambar...hangus kita....
try padamkan api tu........
besanye....nak padam api ngan ape...?airkan..API VS AIR.....insyaAllah api tu reda or padam...mudahkan..(xsalahkan nak amik wuduk...)^_^
kalo seseorang tu tgh marah jangan kita buat dia marah lagi....ataupon jangan kita join jadi API....bahaya tu API VS API.....fikirkan...

Dari Abu Hurairah ra bahawasanya Rasulullulah SAW bersabda: "Bukanlah yang dikatakan orang kuat adalah orang yang kuat bergulat (gusti, wrestling,berlawan), tetapi sesungguhnya orang kuat adalah orang yang dapat mengendalikan (menguasai) nafsunya (jiwanya) di kala marah". (Riwayat Bukhari dan Muslim)
subahanaAllah...
kuat ker kita....
ingat yang suka bergaduh-gaduh tu....yang ske tunjuk kuat....xde mknanye kuat... kalo xpndai kawal diri....
tu yang ade berani angkat tangan,sepak terajang n mcm-mcm lagi..semua tu sbb perasaan marah.....
mmg anda rasa kuat.....
tpi anda kalah dengan perasaan marah....nmpk lemah...teramat lemah......
nafsu menguasai sepenuhnye......


kalo ade situasi marah try kita sme-sme ckp kat diri sndiri..."SAYA tak MARAH"...
insyaAllah..kita pon dalam golongan yang kuat...
jadi ler orang yang pemaaf....jangan marah2....jangan benci2...jangan..jangan...
ok..elak dimarahi..
-lebih baik kita jangan cari pasal ngan orang....kalo kita xnak kne marah
-bersabar lebih baik...
-kita baru diuji skit bagaimana plak KEKASIH ALLAH (Muhammad).....masyaAllah lagi ler dahsyat ujiannye....marah dibuang jauh...sabar pendampinya....subahanaAllah...(cntoh terbaik)



ade lagi...
emmmm..nak cite ckit..(cite umi)
Ada sebuah kisah....si ayah yang sedang marah......xtaw ler ape silapnye.....balik rumah ...marah2...marah pnye marah....kalo kita sebagai anak dia kita wat pe....
-lari masuk bilik...n kutuk belakang...
-kalo berani... lawan balik...hehehe(kurang ajar tu)
-mcm-mcm ler kita buat asalkan xdengar si ayah tu marah....betol x?

tapi kita bkn anak dia....kalo nak taw anak dia masih kecik lagi...sangat berani...
berani ker anda datang dekat ayah kita time tgh marah...
peluk dia ngan kasih sayang...n ckp "ayah sabar".....xberanikan.....
tapi tu yang dilakukan oleh Si anak kecik tu...sejuk hati si ayah...reda marahnye...hanya ngan pelukan....
padam api kemarahan tu...

Ingat...
-jangan marah xtentu pasal....orang x ske..
-ibubapa kita marah tanda sayang n nasihat...bkn benci kita..
-buang marah tanam kesabaran.
-bersedia utk memaafkan orang lain...

wassalam



Sunday, 20 February 2011

Air Mata...

Assalamualaikum...



Kenapa wanita bertemankan Air Mata....?
knpe ade persoalan mcm nie.....perlu ker....
Ingat...
perempuan menangis bkn tanda mereka lemah n mengada-ngada taw....T_T
org ckp air mata perempuan adalah senjata yang tajam....knpe yer....?

emm...sudah menjadi rahsia umum yang perempuan merupakan makhluk sensitif yang mudah sekali meneteskan air mata...ye ker...


ye ler...perempuan kan makhluk yang lembut hatinye...betol x?
sebagai contoh yang dekat....umi saya n ibu-ibu anda....
kalo xpcye try anda tgk ibu-ibu anda....lembut x....
time mereka mengusap kepala kita...
mngucup dahi kita....
myuap ketika time mkn( time kecik-kecik)
n banyk lagi......
wahhhhh lembutnye.......^_^
emmmm...
pernah tgk mereka menangis......fikirkan.
mereka xkan tunjuk yang mereka menangis.....


semua tu ibu-ibu kita buat ngan  penuh kasih sayang.....betolkan.
terasakan sampai sekarang setiap ape yang mereka lakukan.....semua tu ikhlas dari hati mereka.....sayangilah mereka.


ingat....
kita perlu hargai mereka...terima kasih umi....(amik ruang)hehehe
sbb pe?
sbb mereka seorang perempuan....lembut n sensitif....nak dihargai walaupon mereka xminta dihargai ok......


nie baru muqaddimah..panjang x...hehehe
ok...knpe perempuan slalu bertemankan air mata..... adakah
perempuan ske nangis....?emmm...lelaki mcm mne plak.....


Lelaki<----menangis---->Perempuan


Tapi mmg dah biasakan....asalkan menangis jer...perempuan yang kne..knpe yer...sedangkan.... lelaki pon ade yang menangis...emmm....knpe tak lelaki jer yang dikaitkan....ada ker menangis tu satu yang memalukan.....?


Tpi xpe....lebih baik sme-sme bertemankan air mata.....xkira lelaki or perempuan...mereka tetap manusia, memerlukan air mata.....ini kerana air mata amat ler berharga.....kalo xde air mata.....kita nak nangis mcm mne...kan dah susah nak cuci mata...(*_*)

  
Sebab-sebab si gadis mengalir Air Mata...
-pemurah ngan air mata....(^_^)
-time potong bawang...hehehe..pandai masak tu.
-ikut sangat perasaan...dah fitrah....
-kne buli ngan bdk-bdk nakal....xske2.
-bila orang marah...
-b'gaduh ngan kawan2....(adat berkawan....xbest kalo xgaduh)..hehehe
-mcm-mcm lagi....bnyk sgt.x t'taip...hehehe.

rugi ker kalo kita menangis.....?
xsalah kita nak nangis.....lebih baik tangisan kita tu ade maknanye....
menangis kerana menyesal ngan dosa2 lalu yang kita lakukan....insyaAllah..xrugi pape pon
bertaubat selagi hayat masih ada.....ok


*tapi saya blum lgi menangis kerana Gembira......


Kata Ibnu Qayyim - 10 Jenis Tangis 

01) Menangis kerana kasih sayang dan kelembutan hati. 
02) Menangis kerana rasa takut. 
03) Menangis kerana cinta. 
04) Menangis kerana gembira. 
05) Menangis kerana menghadapi penderitaan. 
06) Menangis kerana terlalu sedih. 
07) Menangis kerana terasa hina dan lemah. 
08) Menangis untuk mendapat belas kasihan orang. 
09) Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis. 
10) Menangis orang munafik - pura-pura menangis. 

*menangis ler.....jika perlu....xjatuh maruah seseorg tu ngan menangis...
*dapat ker kita menahan air mata kita....
*kuat ker hati anda melihat perempuan menangis.....(ibu,kakak n adk perempuan kita) 
fikirkan....

wassalam.....



Friday, 11 February 2011

Penawar yang dicari....

Assalamualaikum....

Hari ini....
Adakah hati anda ok???betol ker ok...
kalo x yakin...teruskan membaca ini....


pernah rasa ...SAKIT HATI.....
kalau pernah rasa....nak tnye ape rasanye.....sakit x...?
msti ler sakit..dah nama pon sakit hati...
emmm...mcm mne anda ubatkan hati yang sakit tu???

mybe dengan pelbagai cara kita guna untuk ubatkan hati yang sakit...adakah cara yang kita gunakan itu penawar yang mujarab???jika x
ape penawarnya yang mujarab untuk hati yang sakit ini.......ade ker penawarnya...?
mesti ade..kita yang kne cari...ok
seperti yang kita tahu..setiap penyakit ade penawarnye...kecuali MATI..betol x?

sebelum tu...

renungkan..ape yang dikatakan SAKIT HATI


pernah rasa sedih...
pernah rasa kecewa..
pernah rasa berdebar-debar..
pernah rasa runsing....
pernah rasa...pernah rasa...pernah rasa...nak katakan...
bnyk yang kita pernah rasa...... sebab kita ade hati..betol x?


semua tu....bermula dari hati....kalo hati tgh ok..ok ler ape yang kita buat..kalo hati kita xok..buat pape pon ...serba xkena..nie xjadi tu xjadi...mcm2 ler..semua xjadi keje...
mcm mne nak buat keje kalo hati dah x betol..


semua tu sebab hati....hati yang mengawal kita....


“ Sesungguhnya dalam tubuh jasad anak Adam itu ada seketul daging bila baik nescaya baiklah seluruh anggota tubuhnya dan bila jahat ia nescaya jahatlah seluruh anggota tubuhnya. Ketahuilah! iaitulah Qalbu (hati).” (Hr Bukhari Muslim)







bila hati sakit.......
pernah tak terlintas di hati kita....
ayat2 yg b'warna merah ini.....


KENAPA AKU DIUJI ?
 " Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan (saja)mengatakan: "Kami telah beriman," sedang mereka tidak diuji lagi? Dan sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta. "
-Surah Al-Ankabut ayat 2-3


KENAPA AKU TIDAK DAPAT APA YANG AKU IDAM-IDAMKAN ?
" ..... Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. "
-Surah Al-Baqarah ayat 216

KENAPA UJIAN SEBERAT INI ?
" Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
-Surah Al-Baqarah ayat 286

RASA KECEWA ??
" Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah (pula) kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman. "
Surah Al-Imran ayat 139

BAGAIMANA HARUS AKU MENGHADAPINYA ?
" Hai orang-orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah kesabaranmu dan tetaplah bersiap siaga (di perbatasan negerimu) dan bertakwalah kepada Allah supaya kamu beruntung. "
-Surah Al-Imran ayat 200

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan shalat. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyu', "
-Surah Al-Baqarah ayat 45

APA YANG AKU DAPAT DARIPADA SEMUA INI ??
" Sesungguhnya Allah telah membeli dari orang-orang mu'min, diri dan harta mereka dengan memberikan surga untuk mereka ..... "
-Surah At-Taubah ayat 111

KEPADA SIAPA AKU BERHARAP ?
" ..... Cukuplah Allah bagiku; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal. Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung. "
-Surah At-Taubah ayat 129

AKU DAH TAK DAPAT BERTAHAN LAGI !!!!!!!!!!
" ..... dan jangan kamu berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah, melainkan kaum yang kafir. "
-Surah Yusuf ayat 8


betul x ayat-ayat seperti ini sering menghantui anda...kenapa...kenapa...kenapa

sebenarnya semua tu ade hikmahnye....tu yg dimaksudkan setiap potongan ayat2 al-quran tu......


bila ade masalah-masalah seperti itu....
rawat ler hati yang sakit itu dengan penawar yang mujarab....iaitu AL-QURAN


penawar yang terbaik.....
yang patut kita cari....
yang boleh mengubati segala penyakit....

tapi..malangnye.....penawar ini tidak digunakan untuk merawat...dibiarkan tersimpan rapi di dalam laci meja...di atas almari n dibiarkan berhabuk...luntur...lesu n dibiarkan bersendirian tanpa berteman.....

kita nampak penawar tu ....tapi.......
ape yang kita buat....
fikirkan...
jgn sekadar melihat jika kita enggan menyentuhnye...jgn sekadar menyentuh jika kita enggan membacanya...jgn sekadar membaca jika kita enggan memahaminye....jgn sekadar dengar jika kita enggan menghayatinya....melihat,menyentuh,mendengar,menghayati n segala-galanye...amat diperlukan jika kita ingin merawat hati yang sakit....

jgn biarkan  penawar ini dilupakan n hilang  keajaibanye begitu sahaja......
jika anda xnak jadi orang yang rugi....n orang yang sakit.....

InsyaAllah....jika kita bertemankan Al-quran...dia akan sentiasa bersama dengan kita....
dia xkan tinggalkan kita ketika dalam kesusahan...kedukaan..kesepian....kegelapan....
ia juga panduan kepada manusia...kita xakan sesat....

sekarang nie kan....
anda rasa2 ler kan...
berapa org yang tahu bce Al-quran....emmmm...
xpon berapa org yang knl Al-quran...renungkan.......

*jgn ade HATI kalau kita xnak menjaganye.......
*take time to read Al-Quran... walaupon sebaris Ayat...xrugi pape pon..
*kita tahu dia penawar...tpi kenapa kita amik utk merawat diri kita...

saya mahukan penawar nie......

wassalam




Saturday, 5 February 2011

Nak tahu..

Assalamualaikum

nak tahu ape itu wanita....
baca nie...kalo xbace xtahu...ok.



kerana aku wanita
pandangan Adam mampu tembus ke dasar hatiku

kerana aku wanita
ingin disayangi itu fitrah diriku

kerana aku wanita
mudah terpikat dengan keindahan akhlak seorang lelaki

kerana aku wanita
emosiku selalu mengatasi logik akalku

kerana aku wanita
air mata teman setiaku

kerana aku wanita
sensitivitiku terhadap sesuatu amat tinggi
DAN..

kerana aku wanita
aku damba pertolongan darimu Adam


peliharalah bicaramu denganku
jangan bermain kata denganku
takut rosak hatiku
kerana aku wanita
akhlakmu ukuran dimataku


peliharalah akhlakmu dan imanmu
jangan kau burukkan darjatmu pada mataku
takut rosak thiqohmu

kerana aku wanita
maka peliharalah susunan kata-katamu


kerana aku mudah terasa
namun aku bukan lemah
sekadar ingin kau tahu hati ini mudah tercalar
kerana aku wanita
peliharalah dirimu dari mencemuhku


saat titisan jernih mengalir dari mataku
kerana itu cara untukku
meluahkan perasaanku
supaya hatiku tenang kembali


kerana aku wanita
aku memang sangat peka


maka fahamilah kecerewetanku ada sebabnya...



kenali n fahami sebaik-baik wanita....


*dah bcekn... try buat kesimpulan sendiri...
*betol ker ape yang dikatakan ayat di atas...
*fikirkan n kenali diri kita...

saya pon seorang wanita.....ok

wassalam

Friday, 4 February 2011

Semalam & Hari ini

Assalamualaikum..

Try timbulkan persoalan ini....jika anda tidak pernah terfikir...
ape yang anda buat semalam...?
ape yang anda akan buat pada hari ini n pada hari seterusnye...?
fikirkan......ok..

Alhamdulillah
syukur kepada Allah kerana memberi peluang kepada kita untuk terus hidup pada HARI INI....
Dengan adanye hari ini..kita masih boleh terus sujud kepadanye......terus bernafas,berjalan,merasa, melihat ,mendengar n sebagainye semua itu atas kehendaknye...Subahanaallah...

Dengan adenye HARI INI  juga...kita akan sedar...yang semalam kita masih boleh tido di atas katil yang empuk,masih boleh bangun untuk solat subuh, masih boleh melakukan rutin seperti biasa.n dengan adanye semalam juga kita masih bernafas pada hari ini....

Bagaimana pula dengan hari yang akan datang....hari esok..pernah tak kita terfikir...adakah hari esok masih untuk kita....adakah kita masih boleh bernafas seperti hari sebelum ini ...masih boleh tido seperti hari ini, masih bolehkah gelak ketawa n gurau senda dengan orang sekeliling kita seperti biasa....adakah masih lagi boleh merasa nikmat yang Allah beri.....
kita sedar tak dengan kenikmatan yang Allah beri kepada kita...
MasyaAllah... fikirkan n renungkan...



“ Barangsiapa yang hari ini dia lebih baik dari semalam, maka dia dari kalangan mereka yanng beruntung. Barangsiapa yang hari ini dia sama seperti semalam, maka dia dari kalangan yang rugi. Barangsiapa yang hari ini dia, lebih teruk dari semalam, maka dia di kalangan orang yang celaka” Mafhum Hadith Rasulullah SAW.

*semoga kita sentiasa bersyukur...insyaAllah
*jika semalam banyak kita habiskan masa dengan benda-benda tidak berfaedah....so kita berubah ler...jadilah semalam sebagai pengajaran untuk hari ini supaya kita tidak rugi seperti semalam...
*fikirkan ape yang kita lakukan semalam, hari ini dan  hari yang akan datang....
*jadikan semalam sejarah yang bernilai,t'indah n b'maknanye..
*kalo xnak rugi jadilah hari ini yang lebih baik dari semalam....
*berdoalah yang hari esok ade untuk kita....(insyaAllah)

wassalam..

I love ISLAM.