topbella

Sunday, 20 February 2011

Air Mata...

Assalamualaikum...



Kenapa wanita bertemankan Air Mata....?
knpe ade persoalan mcm nie.....perlu ker....
Ingat...
perempuan menangis bkn tanda mereka lemah n mengada-ngada taw....T_T
org ckp air mata perempuan adalah senjata yang tajam....knpe yer....?

emm...sudah menjadi rahsia umum yang perempuan merupakan makhluk sensitif yang mudah sekali meneteskan air mata...ye ker...


ye ler...perempuan kan makhluk yang lembut hatinye...betol x?
sebagai contoh yang dekat....umi saya n ibu-ibu anda....
kalo xpcye try anda tgk ibu-ibu anda....lembut x....
time mereka mengusap kepala kita...
mngucup dahi kita....
myuap ketika time mkn( time kecik-kecik)
n banyk lagi......
wahhhhh lembutnye.......^_^
emmmm...
pernah tgk mereka menangis......fikirkan.
mereka xkan tunjuk yang mereka menangis.....


semua tu ibu-ibu kita buat ngan  penuh kasih sayang.....betolkan.
terasakan sampai sekarang setiap ape yang mereka lakukan.....semua tu ikhlas dari hati mereka.....sayangilah mereka.


ingat....
kita perlu hargai mereka...terima kasih umi....(amik ruang)hehehe
sbb pe?
sbb mereka seorang perempuan....lembut n sensitif....nak dihargai walaupon mereka xminta dihargai ok......


nie baru muqaddimah..panjang x...hehehe
ok...knpe perempuan slalu bertemankan air mata..... adakah
perempuan ske nangis....?emmm...lelaki mcm mne plak.....


Lelaki<----menangis---->Perempuan


Tapi mmg dah biasakan....asalkan menangis jer...perempuan yang kne..knpe yer...sedangkan.... lelaki pon ade yang menangis...emmm....knpe tak lelaki jer yang dikaitkan....ada ker menangis tu satu yang memalukan.....?


Tpi xpe....lebih baik sme-sme bertemankan air mata.....xkira lelaki or perempuan...mereka tetap manusia, memerlukan air mata.....ini kerana air mata amat ler berharga.....kalo xde air mata.....kita nak nangis mcm mne...kan dah susah nak cuci mata...(*_*)

  
Sebab-sebab si gadis mengalir Air Mata...
-pemurah ngan air mata....(^_^)
-time potong bawang...hehehe..pandai masak tu.
-ikut sangat perasaan...dah fitrah....
-kne buli ngan bdk-bdk nakal....xske2.
-bila orang marah...
-b'gaduh ngan kawan2....(adat berkawan....xbest kalo xgaduh)..hehehe
-mcm-mcm lagi....bnyk sgt.x t'taip...hehehe.

rugi ker kalo kita menangis.....?
xsalah kita nak nangis.....lebih baik tangisan kita tu ade maknanye....
menangis kerana menyesal ngan dosa2 lalu yang kita lakukan....insyaAllah..xrugi pape pon
bertaubat selagi hayat masih ada.....ok


*tapi saya blum lgi menangis kerana Gembira......


Kata Ibnu Qayyim - 10 Jenis Tangis 

01) Menangis kerana kasih sayang dan kelembutan hati. 
02) Menangis kerana rasa takut. 
03) Menangis kerana cinta. 
04) Menangis kerana gembira. 
05) Menangis kerana menghadapi penderitaan. 
06) Menangis kerana terlalu sedih. 
07) Menangis kerana terasa hina dan lemah. 
08) Menangis untuk mendapat belas kasihan orang. 
09) Menangis kerana mengikut-ikut orang menangis. 
10) Menangis orang munafik - pura-pura menangis. 

*menangis ler.....jika perlu....xjatuh maruah seseorg tu ngan menangis...
*dapat ker kita menahan air mata kita....
*kuat ker hati anda melihat perempuan menangis.....(ibu,kakak n adk perempuan kita) 
fikirkan....

wassalam.....



2 comments:

..bicara hati ke hati.. said...

besnye angah buat info ni..interesting !..hihi..

Farhan Zulhusmi said...

menangis kerana ada orang tu cakap satu benda yang tidak diduga...........
:-p
hehehe ....

I love ISLAM.